Mazdaspeed Sweden

För alla oss Mazda 3 & 6 älskare

You are not logged in.

#1 2016-03-04 17:08:17

Simonskold
New Member
Registered: 2016-03-04

Projekt time attack Mps 3

Har idag införskaffat mig en Mazda 3 mps 2006 som jag ska köra time attack med, är det någon här som har gjort det?

Vad är viktigt att tänka på?
Endel delar jag tänkt byta ut, fjädring eller coliovers, bromsar och r däck samt en sport stol?

Tips taget gärna emot, hade inte tänkt börja med motorn utan se till att väghållningen är maximal och
Att de håller.

Mvh Simon

1457122793_2016-03-04_20.52.21.jpg

Last edited by Simonskold (2016-03-05 13:12:05)

Liked by:

#2 2016-03-05 19:35:32

Sik
MPS User
From: Östergötland
Registered: 2015-09-14

Re: Projekt time attack Mps 3

Du tjänar mest på att lätta bilen, lätta fälgar och så breda däck som möjligt (oftast) Beror på effekt, blir duktigt rullmotstånd men det tjänar man på i kurvorna.

Bromsar bör bytas mot bättre diton, skivor och belägg ex Pfc..

Coilovers och camber justering är bra.

Vilken klass ska du köra? Antar club?

6 MPS bpuád  neutral

#3 2016-03-05 19:39:02

Simonskold
New Member

Ja, de däck jag har tänkt sätta på är Michelin Cup 2, ska vara ett riktigt bra och prisvärt alternativ.

Bromsarna ska också uppgraderas framförallt för att tålas att köra på bana, de som sitter på ta otroligt bra men vet inte hur de skulle klara att bli pressade på bana.

Vet inte om jag bara ska byta fjädring eller satsa på Coilovers.

Ska köra NTA, och Club klass, dvs gatureggad smile

#4 2016-03-06 12:35:52

Sik
MPS User

Oem skivorna kan hålla bra, men beläggen måste bytas. Rekommenderar pean sweden gällande belägg och skivor ?

Bromskylning är ett måste, coilovers är att föredra om du ska utveckla bilen vidare.

Och som sagt, bästa "effekt" är lättning. Lätta fälgar, bromsar etc men allt som kan skrotas eller hålborras gör stor skillnad.

Tips är att gå in på rejsa.nu och läsa och de mest avancerade frågor du kan tänkas ha kommer du få svar på.

6 MPS bpuád  neutral

#5 2016-03-06 15:43:49

Ediyy
New Member
From: Göteborg
Registered: 2015-04-09

Får man fråga vart du har fått tag på spoiler extensionen?  yikes

OnT: Ser framemot att följa detta smile

Mods: JBR Tru-3.0 Wide Path, JBR RMM 70A, Accessport V3, Autotech HPFP, ATP Turbo Long Downpipe Catted, HDi FMIC, Magnaflow Exhaust, Corksport Turbo, JBR Solid Bushings, JBR Short-Shifter, JBR OCC
Wheels: 18" Decimus Black, 225/40 Michelin Pilot Sport 4

#6 2016-03-06 22:33:48

Simonskold
New Member

Ediyy wrote:

Får man fråga vart du har fått tag på spoiler extensionen?  yikes

OnT: Ser framemot att följa detta smile

Den satt på när jag köpte den, men jag har sett på forum att andra har likande som de köpt via Ebay smile

//Simon

#7 2016-03-07 11:27:39

SpeedRebirth
Administrator
From: Märsta Stockholm
Registered: 2011-09-03
Website

Glöm fjädrar, det är coilovers som gäller för väghållning om man har en normal budget (kostar ca 10k).
Motorfästen måste bytas för att hålla motorn stadig på plats, orginal suger hårt! Bakre fästet är absolut minimum att byta.

Stålomspunna bromsslangar för bättre bromsverkan och känsla. Och byt bromsvätska till tex Super Blue Racing eller RBF 660. Finns säkert värre men de är bättre än orginal iaf. Har högre kokpunkt.

Du kan lätta bilen hyfsat mycket, gränsen går enbart vid hur mycket du vågar/vill ta bort för att kunna köra konfortabelt på vanliga vägar.

Bakre swaybar borde du uppgradera för att få den att bli mindre understyrd och även svaja mindre i kurvorna. Lika bra att byta till justerbara Endlinks samtidigt, speciellt om du sänker bilen. Vilket du bör göra så mycket som möjligt för att få ner vikten mot backen och minska luftmotståndet.

Sen kan du absolut lägga till Versatuner/Accessport för lite mer kraft i motorn och då kan du även logga dina körningar för att se hur motorn mår och var du behöver förbättra din körning. Och du kan direkt få upp felkoder om de kommer upp. Säkrare att mappa bilen för dess ändamål än att köra med orginal mappning som inte direkt är gjord för bankörning

2011-080115571_small.jpg
Speed6 -06 | Atmosphere GTX3076 Turbo Kit | Catless | V-Band | Tial EWG | 3,25" MAF
SpeedPerf6rmanc3 Built Long Block - South Bend Stage 3 Endurance Clutch
Versatune Tuned by Stratified Auto - MongoosePro OBDII Adapter
JBR: RMM, TMM, PMM, ShortShift & Bushings, EGR Delete, OCC Stage2, TIG Throttle + Manifold, Coolant Bypass
CP-E: Rear Diff Mount - HDi FMIC - HTP Battery relocation - SURE Juggernaught - Hawk PC - Techna-fit Brake&Clutch Lines - Super Blue Racing vätska - Whiteline Sway Bar - Autotech Internals
SPC Camber Joints - Simons 3" Catback - NGK IX - Bosch 3 Bar MAP + Harness - Turbosmart BPV - Stratified Guardian Angel + Boost Dial - Defi Boost - Defi Oil Pressure - Defi Oil Temp
Mazda Spin-on Oil Filter Conversion - Prosport Adapter Plate - Defi NPT>BSPT adapter
CS: Rear Brace Bar, Front Strut Bar, Stubby Antenna, Interior LED, BPV Hose, LED Fog Lights, Exhaust Hangers

#8 2016-03-16 11:42:04

Simonskold
New Member

Endless ME20:
Endless ME22:
Endless Bromsvätska:
DBA T3 Bromsskivor:
KW v1:

Detta är vad jag funderar på att börja uppgradera med smile

#9 2016-03-16 12:54:42

Simonskold
New Member

Endless ME20:
Endless ME22:
Endless Bromsvätska:
DBA T3 Bromsskivor:
KW v1:

Detta är vad jag funderar på att börja uppgradera med smile

#10 2016-03-16 18:03:21

Sik
MPS User

Om man ska tänka pris aspekt i det hela så kostar DBA skivorna betydligt mer än OEM. Kan tänka mig att DBA har bättre material samt div behandlingar av sina för att tåla mer och hålla längre.

Men så tänker jag såhär, du går in i TA Club nivå. Har ingen aning om du kommer brinna eller endast testa en säsong.

OEM skivor med bra belägg (spara utgiften på skivor för att själv utvärdera om du behöver häftigare skivor) OFTAST är redan original allt för små och då behöver du ett BBK för att ens komma i närheten av vad man önskar. Och vid BBK behövs justerbar bromsbalans.
Luftkylning, luftkylning och åter luftkylning till framskivorna, absolut det viktigaste! Spelar ingen roll vilka diton du monterar om de inte kan kylas av mellan bromsningarna!!!

Har ingen aning om Endless belägg, testa och när de väl är dåliga, testa PFC, Ferodo etc för att själv avgöra skillnad.
Bromsvätskan fungerar säkert jätte bra, jag kör själv PFC´s för den höga temptåligheten.

KW v1 eller 2? Där avgör du själv, men kommer du bli fast i detta TA så är V2 bättre av justerbara orsaker. Känner du att du behöver hårdare/mjukare fjädrar fram/bak så är rebound bra att själv kunna justera. Annars sitter du snart där med grejer som inte räcker speciellt långt.

Så lägg pengarna där du tror de gör mest nytta kan man säga. Utöver bromsar och dämpare så kommer det in fler saker att kolla över.

Ex kallare termostat
Oljekylare!!! Värsta lager dödaren med FÖR varm olja. Detta är en klassiker från bla Nissan 200 tiden med CA18 där folk trimmade och körde bana utan just detta.
Oljetrycksgivare/mätare (har ingen aning om hurvida DISI har skvalskydd i tråget) Men när du börjar svänga så finns det stor risk för att den börjar suga luft och det ger oxå i sin tur lagerras.
EGR skrotning, inga stora pengar men behövs en COBB eller annat program för att ta bort. Helt värdelös uppfinning för att möta miljökraven och speciellt när man börjar köra bana med bilen. Skickar in varm luft/avgaser som motverkar prestandan samt ger ökad spiknings benägenheter.

6 MPS bpuád  neutral

Liked by:

#11 2016-03-16 18:13:32

Sik
MPS User

1458141195_2013-07-30-08-08-56_bromsvatska.jpg

6 MPS bpuád  neutral

#12 2016-03-18 04:50:21

SpeedRebirth
Administrator
Website

Om du vill ha en termostat som är kallare än orginal (rekommenderas absolut för det du ska göra!) så kan du vara med på mitt gruppköp från england: http://mazdaspeed.se/board/viewtopic.php?id=2274

2011-080115571_small.jpg
Speed6 -06 | Atmosphere GTX3076 Turbo Kit | Catless | V-Band | Tial EWG | 3,25" MAF
JBR: RMM, TMM, PMM, ShortShift & Bushings, EGR Delete, OCC Stage2, TIG Throttle + Manifold, Coolant Bypass
CP-E: Rear Diff Mount - HDi FMIC - HTP Battery relocation - SURE Juggernaught - Hawk PC - Techna-fit Brake&Clutch Lines - Super Blue Racing vätska - Whiteline Sway Bar - Autotech Internals
SPC Camber Joints - Simons 3" Catback - NGK IX - Bosch 3 Bar MAP + Harness - Turbosmart BPV - Stratified Guardian Angel + Boost Dial - Defi Boost - Defi Oil Pressure - Defi Oil Temp
Mazda Spin-on Oil Filter Conversion - Prosport Adapter Plate - Defi NPT>BSPT adapter
CS: Rear Brace Bar, Front Strut Bar, Stubby Antenna, Interior LED, BPV Hose, LED Fog Lights, Exhaust Hangers

#13 2016-03-18 23:21:02

mats t
MPS User
From: stockholm
Registered: 2009-01-27

Hej!

KW V1 är absolut inget att ha då det bara är en styling-produkt. Original stötdämpare fungerar minst lika bra med sänkningssats, typ HR. Vad som är mer viktigt är att få bra hjulvinklar och krängningshämmare. skulle rekommendera Hotchkis Camber plattor fram Justerbar camberstag bak. Bättre bussningar fram och bakvagn. Bra motorfästen och växellådsfäste. Och minst 235 r-däck för att inte få understyrning. Om du funderar på KW-chassi så är det endast KW competition som gäller. Resten är endast en stylingprodukt. K-sport D2 och BC Coilovers är bara skräp så det är inte att tänka på. Original är bättre. Jag har prövat det mesta. Lycka till! Med rätt hjul-geometri tror jag att du kan komma långt med bilen. smile

Hälsningar

Mats

#14 2016-03-27 22:29:37

cykelmongo
Elite Member
Registered: 2012-06-08

Körde bana och hårt på gatan med min trea. Hade h&r coils, yellowstuff belägg, ATE superblue bromsvätska, 225/40 Michelin pilot sport cup på ett sett OZ racing Alleggerita hlt.
Funkade klockrent, svängde som en svala och greppade som en ekorre.  Original bromsskivor tål en hel del stryk. Ägaren innan mig "banade" dom skivorna fyra, fem gånger innan jag tog över. Inga bekymmer alls.  smile

RX7 FC3S -87

Ägde en Mazda 3 mps -09, pärlemovit, o.z fälgar, coilovers, etc. Rasade den två gånger, ledsnade och sålde den.  smile

#15 2016-04-18 19:16:08

Simonskold
New Member

Ja, det finns mycket man vill göra, nu är vi två i mitt "team" dvs två kompisar som kommer köra likadana bilar, varsin mazda 3 mps. Sjukt kul för vi kommer göra samma modifieringar och verkligen kunna tävla mot varandra! Är jättetacksam för alla era tips, kollar fortfarande runt och börjar väl närma mig någon slags plan på vad det kommer sluta med, kommer uppdatera så fort jag fått allt på papper vad som ska göras!
Har kört den min MPS till vardags en del och måste säga att jag är riktigt nöjd med hur bilen går och hanterar sig trots att den är orginal och i en ganska låg prisklass. Tycker jag fått en riktigt bra bil i jämförelse med vad jag sett andra märken erbjuda till samma pris!

#16 2016-04-27 14:36:22

peak64
Elite Member
From: Malmö
Registered: 2008-09-06
Website

Jag har kört en del bana med min 3a. Bra uppgraderingar är som sagt belägg, vätska, bakre hämmare, motorfäste bakre. Däck med lite mer stabilitet, typ Toyo r888 gör underverk för känslan. Men om du kör club är väl max tw 180? Så testa dig fram. Jag kör just nu på Nankang med tw180 som är billiga och styva. Greppar ok. Ditt val är säkert bättre.  Dämpare och fjädrar funkar rätt ok original, men som Mats t säger, det mesta annat är styling... Ska man ha riktiga saker kostar det. jag har H&R fjädrar på original dämpare och det fungerar, lite svag rebound dämpning bak men man kan leva med det på släta banor. Jag har uppgraderat spakstället med solida bussningar(brickor) och det gör det ännu lättare att få i trean vid fullgas. En riktig hjulinstälning är också att rekommendera.

Gällande olja och skvalp har jag aldrig haft problem med min bil trots ett antal hundra varv på bana. Men bättre safe than sorry. Finns saker att köpa som förhindrar problemen.

Det goa med att rejsa med trean är att bilen är lätt att lita på och rör sig hyffsat smidigt. Bromsarna tål mer än man tror, speciellt med bra pads o vätska.

Sist men inte minst har jag ett CG Lock på bältet som hjälper till att hålla faast kroppen när man bromsar, så att man inte behöver stödja på ratten som kan ge svajjiga inbromsningar.

Lycka till och fråg gärna om ni undrar något mer, de flesta svaren finns på det här forumet :-)

Niclas

Hypertechmodifierad Mazda 3 MPS med Corksport TMIC, Corksport racepipe, Forge BOV, Cobb Short Ram Intake, Cobb turbo inlet pipe, Hotchkis swaybars F&R, Jbarone shortshift, H&R fjädrar, StreetUnit bakre motorfäste, Mintex race bromsbelägg, Motul bromsvätska, Falken 452, O.Z Ultraleggera, braces...

#17 2016-06-16 14:19:16

Simonskold
New Member

Det som blivit gjort nu är Endless skivor och belägg fram samt bytt bromsvätska, också Endless. Däcken blev Michelin pilot cup sport 2 vilket inte gjorde mycket större skillnad än orginal tyvärr och framdäcken är redan helt slut efter två dagar på anderstorp, så måste hitta ett bättre prisvärt alternativ!

1466075894_2016-05-24_17.52.46-2.jpg

#18 2016-06-17 23:07:44

mats t
MPS User

Det är inga fel på däcken, däremot på hjulvinklarna. Det syns tydligt på bilden du har delat. Du behöver mer camber och caster, dessutom ökad spårvidd, köp spacer. Jag har alla delar du behöver. Alla gör vi misstag i början, learning by doing  wink
Välj ett företag som har rätt kompetens, de borde ha kunnat räkna på rätt hjulgeometri. Allt handlar om att bibehålla rätt temperatur i däcken för att få max grepp i däcken. Din set up är katastrof eftersom däcken inte räcker längre. Jag skrev tidigare i den här tråden att med rätt hjulgeometri så kommer du långt. Been there, done that. Jag har billiga camberplattor som du kan köpa, du behöver camberstag bak, bussningar och krängningshämmare. Plus spacer om du vill att däcken ska överleva. Michelin-däcken är grymma. Toyo-däcken har bättre stomme men sämre grepp. Oavsett vad du väljer så finns det ingen genväg, rätt hjulvinklar!  wink

#19 2016-06-17 23:09:46

Simonskold
New Member

Du kan gärna maila mig på info@simonskold.com så kanske jag kan komma tillrätta med det smile?

//Simon

#20 2016-06-17 23:23:29

Simonskold
New Member

1466194984_img_3191.jpg

Tyvärr såg däcken ut såhär efter två dagar på Anderstorp

#21 2016-06-19 22:40:24

mats t
MPS User

Det där kallar jag total våldtäkt av däck. Du har kört på yttersidan av däcket och det måste ha understyrt fruktansvärt. Jag skickar ett pm till dig.

#22 2016-06-19 22:44:56

Simonskold
New Member

Understyrde inte alls mycket, jävligt bra respons och gick som jag ville, sen kan den nog gå mycket bättre. Men understyrning var inget större problem. Ja gör gärna de smile

#23 2016-06-20 03:35:21

SpeedRebirth
Administrator
Website

Han som kör auto-x i usa ligger på minus 3-4.5 grader camber både fram o bak. Jag gissar att du ligger på runt 0 nu. Sliter otroligt på yttersidan av däcket precis som bilden visar.
Mats kan allt om chassi och väghållning så lyssna på han om vilka inställningar du ska ha

2011-080115571_small.jpg

Board footer