Mazdaspeed Sweden



För alla oss Mazda 3 & 6 älskare

You are not logged in.

#1 2016-08-17 20:54:17

SpeedRebirth
Administrator
From: Märsta Stockholm
Registered: 2011-09-03
Posts: 1,435
Website

Prestandadelar guide - Mazda MPS

Våra bilar är väldigt kräsna när det gäller vilka mods man installerar, och i vilken ordning man gör det.
Så för att förhindra att folk smäller sina motorer pga felaktigt installerade delar så tänkte jag lista i vilken ordning det ska göras för att det ska bli rätt

Vissa delar kan kastas om i ordningen utan problem, andra är extremt viktiga att ha installerade innan man går vidare.
OBS! Har du en 3 MPS Gen2 så krävs HPFP Internals mycket tidigare än Gen1 bilarna

1471565585_tuning2.png
Versatuner eller Accessport (VT/AP)
Helt klart den bästa modden man kan göra både för motorns säkerhet och kraftuttag. Enkelt att kolla felkoder och logga motorns parametrar.
Är ett krav att ha för de flesta prestanda mods. Egentligen är det enbart insuget (SRI/CAI) som kan bytas utan att behöva justera mappen.
www.versatuner.com
Cobb Accessport V3



2) Insug:

Insugsröret från filtret till turbon är extremt tråkigt orginal, stryper både ljud och luftflöde. Ett fullt insugssystem gör att bilen äntligen låter som en turbobil, både turbon och dumpen hörs mycket tydligare och ger snabbare respons från turbon. Jag rekommenderar alltid minst 3" rör så länge mappen justeras för det större luftmassemätarhuset (är ett KRAV!). Vill man inte göra det så får man nöja sig med orginal storlek. Finns mycket mer potential i ett 3" system än orginal
Corksport 3,5" Intake - MPS 6 + 3
Corksport 3,5" Intake - MPS 6 + 3
HTP 3" Intake - MPS 3
HTP 3,5" Intake + Batterihållare - MPS 6
HTP 4" Intake + Batterihållare - MPS 6
JBR 3" Intake - MPS 6 + 3
JBR 3,5" Intake - MPS 6 + 3




3) HPFP Internals:

HPFP (High Pressure Fuel Pump) Internals är en MYCKET viktig del att byta om man vill gå längre än att bara byta insugsröret. Är ett KRAV om man vill ta bort en katalysator (som dessutom kräver tuning!).
Detta är alltså en uppgradering för bränslepumpen så att den kan flöda mer bränsle och behålla trycket som krävs för att spridarna ska spraya rätt mängd. Moddar man bilen massa utan att uppgradera pumpen så kommer motorn till slut att smälla. Har hänt hundratals gånger runt om i världen så det är väl dokumenterat. SNÅLA INTE PÅ DENNA UPPGRADERING!!
Autotech HPFP Internals
Corksport HPFP Internals
CP-E HPFP Pump (komplett pump, kräver din gamla i utbyte)



4) Bakre motorfäste:

Orginal motorfästen är riktigt usla på att hålla motorn på plats. Och det bakre/undre fästet är den som gör störst skillnad på motorns bak/fram rörelse vid gaspådrag/växlingar. Förenklar växlingarna då växellådan inte flyger fram o tillbaka när man försöker lägga i växeln.
Finns i många olika hårdheter, vilken man ska välja beror på hur mesig man är med vibrationer/ljud.
JBR RMM 70duro - MPS 3
JBR RMM 80duro - MPS 3
JBR RMM 88duro - MPS 3
JBR RMM 80duro - MPS 6
CP-E Stage 1 RMM 60duro - MPS 3
CP-E Stage 1 RMM 75duro - MPS 3
CP-E Stage 2 RMM - MPS 3
CP-E RMM - MPS 6
Damond RMM - MPS 6
Damond RMM - MPS 3



5) Downpipe:

Den del av avgassystemet som är största restriktionen är helt klart Downpipen, den del efter turbon där katalysatorerna och lambdasonderna sitter.
För att verkligen få ut så mycket hk som möjligt så bör man byta till 3" downpipe. Bryr man sig inte om att avgasvärdena blir höga så kan man köra med en Catless Downpipe. Annars väljer man en Catted Downpipe så man kan åka igenom besiktningen utan att få nedslag. Det finns även tvådelade downpipes där man enkelt kan byta ut den nedre delen mellan en catless och en catted när man ska åka till besiktningen.
Att byta ut downpipen KRÄVER justering i mappen och även att HPFP Internals är installerade, annars går motorn skit även om du tror att den går så mycket snabbare än innan
Corksport Catless Racepipe - MPS 3
UR Catless Testpipe - MPS 3
ATP Catless Testpipe - MPS 3
TurboXS Upper Downpipe - MPS 3
Full Race Catless Downpipe - MPS 3 + 6
Cobb Catted Downpipe - MPS 3
CP-E Catted Downpipe - MPS 3
CP-E Catted Downpipe - MPS 6
CP-E Catless Downpipe - MPS 6
Corksport Downpipe - MPS 6 (Finns som Catless (kort) och Catted (lång) )
Corksport Downpipe - MPS 3 (Finns som Catless och Catted)
ATP Long Catted Downpipe - MPS 3
ATP Long Catless Downpipe - MPS 3



6) Intercooler:

Ökar flödet/responsen på turbon och är det en bra intercooler så kyler den även bättre.
Finns i två utföranden, TMIC och FMIC. Dvs toppmonterad eller frontmonterad. Frontmonterad ger alltid bättre kylning i längden och är inte lika känslig för "heatsoak" när man står still vid tex rödljus.
TMIC är dock mycket enklare att installera då den sitter på samma plats som orginalet. FMIC kostar också mer då det är många rör/klämmor för att få intercoolern att sitta i fronten
CP-E TMIC - MPS 6 + 3 Gen1
ETS TMIC - MPS 6 + 3 Gen1
Corksport TMIC - MPS 6 + 3
Corksport FMIC - MPS 3
Cobb FMIC - MPS 3
Treadstone FMIC - MPS 3 Gen2
Ultimate Racing FMIC - MPS 3 Gen1
Ultimate Racing FMIC - MPS 3 Gen2
HDI GT2 ST FMIC - MPS 6 eller HDI GT2 Pro FMIC - MPS 6
HDI GT2 ST FMIC - MPS 3 eller HDI GT2 Pro FMIC - MPS 3



7) Pro Tuning:

Oftast finns det färdiga mappar till alla de vanligaste mods listade ovan, men de är enbart generella och inte justerade efter JUST DIN BIL. Dvs det finns massor med potential kvar. Enda sättet att kräma ut mer hk är att justera mappen vilket man KAN göra själv. Men gör det inte om du inte vet vad du håller på med. Finns mycket kompetenta tuners i kanada/usa/england som vi använder oss av. Detta kallas E-Tuning (Email-Tuning) då loggar och mappar skickas fram o tillbaka över mailen. Finns ingen i sverige som har erfarenhet av de tuning verktyg som vi använder oss av (VT/AP) så att vända sig till dem är ingen bra idé.

De mest välkända tuners är:
Stratified Auto (Alex Gutica, Kanada)
Freektune (Justin Brasil, USA, endast Accessport)
J-Tuned (Justin Heath, England)
Tuned By Nishan (Nishan, USA)
Purple Drank Tuning (Will & Ryan, USA)
Hypnotic Tuning (Rob Finkle, USA)

Bäst effekt får man om man mappar för 25% E85 + 75% 98 bensin. Det går dock att göra mappar för alla olika bränslen, så om man enbart ska pendla med bilen under en vecka så kan man på 2 minuter byta till 98 bensin mappen (görs såklart enbart efter man fyllt en tom tank med ny 98 bensin)



8) Diff fästen och Bearing Cap (endast MPS 6)

Precis som motorfästena så är diff fästena på 6an extremt mesiga och låter diffen röra sig för mycket fram och tillbaka och även rotera för mycket.
Det övre/bakre fästet är det viktigaste då det är den som faktiskt håller diffens vikt. Framre fästet är mest som en extra fästpunkt men är även den viktig att uppgradera om man gillar att launcha eller börjar få mycket mer hk än orginal. Dock är det ens körstil som bestämmer när dessa ska bytas då de lätt kan gå sönder på en helt orginal bil om man har en hård körstil.
Corksport Rear Diff Mount
CP-E Rear Diff Mount
White Widow Front Diff Mount (finns för närvarande enbart genom att kontakta New Age Auto Parts genom deras facebook sida)
SP63 Transfer Case Bearing Caps




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ovan listade mods är de vanligaste man gör, men tycker man inte att det räcker så kan man gå vidare med tex större turbo och de extra delar som krävs för att kontrollera den på rätt sätt:


MAP Sensor:

Finns som 3 Bar, 3,5 Bar eller 4 Bar. Vanligaste är 3 Bar då den kan läsa upp till 2 bars/29psi tryck vilket de flesta klarar sig på. Orginal sensor klarar enbart av att läsa 22 psi/1.5 bar. Så byter man till större turbo så är denna sensor ett krav att uppgradera
Corksport 3.5 Bar MAP Sensor
Bosch 3 Bar MAP Sensor (kräver kabel adaptern listad nedan)
Bosch 3.5 Bar MAP Sensor (kräver kabel adaptern listad nedan)
Bitwise MAP Sensor Harness eller JBR PnP Harness


EBCS:

Elektronisk Boost Controller för att kontrollera turbon på rätt sätt. Byter man turbo så måste man byta till en 3 ports EBCS
Corksport EBCS
JBR 3 port EBCS



Turbo:

Orginal turbo dör snabbt ut efter 5500 rpm oavsett hur mycket mods man slänger in under huven. Så en större turbo bör alla ha ;) Det finns en hel del kits idag som innehåller alla delar som krävs för installationen
BNR Stage 3 Turbo
BNR Stage 4 Turbo
Corksport Turbo



Injector Seals:

Orginal injektortätningar är väldigt veka och kan gå sönder även på en helt orginal bil. När de börjar läcka så förlorar man en del av kompressionen från cylindern och det samlas massa sot runt injectorn. Ett bra tecken på att man har läckande tätningar är att man får random KR (Knock Retard) som gör att ECU'n drar tillbaka på tändningen = man får inte ut all power som man normalt får när inga KR värden känns av. Ju mer power man försöker få ut ur sin lilla mazda ju viktigare blir det att byta dessa
Corksport Injector Seals (Rekommenderad)
CP-E Injector Seals


2011-080115571_small.jpg
Speed6 -06 | Atmosphere GTX3076 Turbo Kit | Catless | V-Band | Tial EWG | 3,25" MAF
SpeedPerf6rmanc3 Built Long Block - South Bend Stage 3 Endurance Clutch
Versatune Tuned by Stratified Auto - MongoosePro OBDII Adapter
JBR: RMM, TMM, PMM, ShortShift & Bushings, EGR Delete, OCC Stage2, TIG Throttle + Manifold, Coolant Bypass
CP-E: Rear Diff Mount - HDi FMIC - HTP Battery relocation - SURE Juggernaught - Hawk PC - Techna-fit Brake&Clutch Lines - Super Blue Racing vätska - Whiteline Sway Bar - Autotech Internals
SPC Camber Joints - Simons 3" Catback - NGK IX - Bosch 3 Bar MAP + Harness - Turbosmart BPV - Stratified Guardian Angel + Boost Dial - Defi Boost - Defi Oil Pressure - Defi Oil Temp
Mazda Spin-on Oil Filter Conversion - Prosport Adapter Plate - Defi NPT>BSPT adapter
CS: Rear Brace Bar, Front Strut Bar, Stubby Antenna, Interior LED, BPV Hose, LED Fog Lights, Exhaust Hangers

Offline

Liked by:

#2 2016-08-18 19:10:58

406_Jonathan
MPS User
From: Gullabo, Kalmar
Registered: 2014-08-09
Posts: 50
Website

Re: Prestandadelar guide - Mazda MPS

Snyggt!


3 MPS -07

Offline

Board footer

Powered by FluxBB 1.5.4