Mazdaspeed Sweden

För alla oss Mazda 3 & 6 älskare

You are not logged in.

#1 2012-05-08 21:07:24

Martin
Moderator
From: Norrköping
Registered: 2009-06-04

Presentera er! :)

Vad jag vet så har vi väl ingen "officiell" presentera-dej-tråd sååå att jag börjar väl smile

Heter som ni säkert listat ut Martin, bor i Norrköping, tom född o uppvuxen här Blev 27 i början av april, sambo sen ngt halvår tbx smile
Ägt mazdan ~2år nu smile

Förutom de uppenbara intresset bilar så gillar jag att laga ohälsosamt komplicerad mat, umgås med sambon o spela tvspel, ngt som tyvärr inte går så bra ihop med att umgås med sambon (enligt henne då wink) sad
Min idrottsliga topnotering är Sthlm Marathon 2009 på 3:51:50 Sen har de gått utför wink

Jobbar på Siemens som Projekteringsledare, Layout&installation Kärnkraft

//Martin

///Martin

Ägde en Mazda 6 MPS

#2 2012-05-08 21:42:26

Mayer
Moderator
From: Göteborg
Registered: 2010-03-25

Re: Presentera er! :)

Hej alla, jag heter Jonatan och jag är alkoholist.

Nej nu ljög jag faktiskt. Ingen alkoholist men Jonatan heter jag. Fyller 23 nästa vecka så en pojkspoling är vad jag är. Sambo sedan typ 4 år tillbaka. Vi bor i en 2:a i Majorna i Göteborg tillsammans med ett 380L akvarium och två katter.

Ägd mazdan i strax över 2 år i dagsläget.

Intressen förutom bilar är motorcyklar (kör en KTM 640 motard och letar byte för tillfället), akvarium (även om intresset är lite svalt just nu), fotografering och tv-spel.

Min idrottsliga toppnotering är för ett år sedan då jag gick till gymmet och sprang på löpbandet i minst 20 minuter.

Jobbar som programmerare inom automation på ett konsultföretag i Göteborg. Därav åker jag runt en del både inom Sverige och utomlands och drifttar maskiner och olika automationsanläggningar.

"Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."

#3 2012-05-08 23:16:45

Troberg
MPS User
From: Katrineholm
Registered: 2011-12-01
Website

Hej, Daniel Troberg 37 år ung wink sambo med Elin 28 år och dotter Leiah 6 månader.

Startade tillsammans med ett gäng upp Mazdaklubben för många år sedan men har lekt med bilar sedan 1993 i princip.

Jag har ägt över 100 bilar men har funnit det mest roligt med överladdade Mazdabilar och då främst Mazda 323 GTX och GT-R (ägt 4 st av varje) där jag ett tag var snabbast i Europa på 402 m med en sådan under några år med ett trim som kostat mig 5,000 kr hehe (402m: 12,41 sek/180km/h)
Med en annan 323 GT-R (knallgul sak) så vann jag en streetracingcup med 6 deltävlingar 2007 med över 90 bilar startande allt ifrån GTI bilar till V8 bilar med kompressor och lustgas, så i garaget står ett par bucklor på en hylla smile

Jobbar nu på Ericsson som förrådsarbetare/godsmottagare i Katrineholm, ibland hjälper jag även gzon med mappningar på RX7:or via Superior Imports (jag kör han mappar).

MPS:en har jag bara ägt 1,5 månad hittills men den känns helt rätt för mig då den är bra på så mkt och jag kommer äga den länge känner jag.

www.garaget.org/DOHC

Mazda 3 MPS 2009

#4 2012-05-08 23:39:01

Sebban
Elite Member
From: Sthlm
Registered: 2009-07-15

Sebastian heter jag 27 år och inbiten Huddinge bo.

Bor tilsammans med min sambo, som blir min fru i augusti då vi ska gifta oss. Giftemållet blir på Island av alla ställen. Ingen av oss kommer där i från men "frugan" pluggade där genom utbyte i ett par månader, då passade jag på att hälsa på några gånger. Det var i början av vårt nu 5års långa förhållande så vi har mycket fina minnen tillsammans där.

Idrott så är min bästa prestation att jag spelat på elitnivå i rugby i Sverige. Ruskigt rolig och social sport. När jag inte planerat inköp till bilen och mekar så är det familj vänner som gäller.

Datta är man uppvuxen med så det går i perioder att man sitter och gräverner sig i något fantasy spel. Nästa vecka har jag och 3 av mina närmaste vänner tagit semester för att kunna spela nya Diablo 3 som släps på tisdagen. Jag kommer aldrig växa upp smile

Vi har just klivigt på en nyproduktion i Huddinge förstås. Börjar bli dags för knods. Som ni kanske förstår så är mina vänner otroligt viktiga, och det bästa är att en av min närmaste vänner blir granne med mig när vi flyttar till nya boendet.

Jag jobbar som kredithandläggare på bank för övrigt smile nu får det fan räcka, sitter på tronen och skriver på luren smile

Last edited by Sebban (2012-05-08 23:39:41)

ZoomZoom mycket för pengarna

#5 2012-05-09 02:54:00

Eslöv
MPS User
From: Eslöv
Registered: 2011-11-17

Hej, Jag heter Rune och bor sedan länge i Eslöv, Skåne. Har 5 utflugna barn och 2 hundar. Är nog äldst i det här gänget med mina 63 år. Maskiningenjör i grunden plus ett otal kompletterande kurser genom åren. Körde lite på Knutstorp och en hel del rally på 70-talet. Gick ganska bra. Seglade som 1:e Motorman och 3:e Maskinist på stora haven innan jag gjorde karriär på Tetra Pak. Började som Service Engineer och slutade som Technical Manager. Hant med att besöka 58 länder på 11 år. I fjor fick jag guldklocka av Smurfit Kappa Sverige efter 25 år som Underhållschef / Technical Manager. När jag fyllde 60 fick jag ett fallskärmshopp från 4000 meter. Häftigt!! Vet inte hur många bilar jag har haft genom åren. Min första var en Fiat 600 när jag jobbade en sommar på Mercedes i Sindelfingen, Tyskland. Har bl.a. haft en A-Ford 1931 i många år. Såldes i fjor. Har annars bara haft japaner sedan 1984 då jag köpte en Mazda 323 GT. Min MPS 3 2008 köpte jag för ett år sedan av en kille i Jönköping och den är välutrustad. Har nyligen skaffat VersaTune och skall ha lite skoj med den. smile

Mazda 3 MPS  2008. True Red med svart pianolackad instrumentpanel. Svart nappa-/mockaskinn, GPS, BT, P-sensorer fram/bak, Larm, Mudflaps  m.m.
Michelin Pilot Sport 3. 225/45 R18 91V.  AEM Dry Flow SRI, JBR Short Shift, Sure Torq 3 Track bakre motorfäste, Versatune.

#6 2012-05-09 10:07:28

Mr P
Elite Member
From: Falkenberg
Registered: 2010-02-05
Website

Hej

Jag heter Pontus 31år gammal och bor i skrivande stund i Göteborg t.o.m 21/5. Därefter flyttar jag ner till Falkenberg till ett eget hus jag köpt där nere. Kommer dock att bo hos mamma fram tills aug då jag får tillgång till mitt nya boende.
Jag jobbar som "styrman" på en båt inom offshore branschen där vi till 99.9%  jobbar med det stora vindkraftsparker ute till havs som finns  utanför Danmark England Holland och Belgien. Jobbar två veckor på och två veckor av så det funkar fint samt att arbetsmiljön är helt okej. Med bara två i besättningen på varje båt så sköter vi allt underhåll ombord och det är att serva huvudmaskiner och hjälpmaskin och hydrauliksystem samt lite elektronik.

Mazdan har jag ägt sedan feb 2010 och den skulle på sin höjd bara få ett SRI men det blev lite mer än så bilen går så bra och det är lika roligt att köra den varje gång.

Övriga intressen är Jakt photo skytte fiske

Ps. Mazdan är ingen köra till jaktmarker bil så jag har planer på att sälja den får att ge plats för något högre och fyrhjulsdrivet Ds.

Last edited by Mr P (2012-05-09 13:11:35)

"Så skoj ska vi inte ha det.."

http://www.garaget.org/?car=188283

#7 2012-05-09 12:53:10

Leka
Elite Member
From: Stockholm (Farsta)
Registered: 2011-11-27

Jag heter ALI och bor i Farsta (Stockholm) med tjejen, vi är nyligen förlovade. Ingen barn eller husdjur trotts att hon tjatar smile
Jag är 25 år, fyller 26 i oktober. Älskar mina vänner & familjen, Spela data spel ingick i mina senaste 12 åren som jag har bott i Sverige, jag kommer ursprungligen från Irak. Jag har nördat allt från Counter-strike, Call of duty mw2-3 och nu BF3 smile
Just nu är jag arbetslös, tidigare jobbat på Expert som Data/Telekom ansvaring. Jag har jobbat mycket med försäljning! tycker att det är kul att hjälpa människor, och gynna min egen ficka:)

Tidigare innan min 6 MPS så hade jag en saab 95, 07:a fick den gratis tongue av farsan, (förre detta Taxi bil)
mätaren stod på 390000mil när jag fick den, och jag krocka med den när den hade gått  410000mil

Fick lite stålar från försäkringen efter som att bilen inte gick att laga, och de pengarna jag fick använde jag som insats till min Pärla som jag har just nu.
Jag köpte bilen i november för 126k och mätaren stod på 72000mil, och nu står den på 82XXX nånting, Jag är väldigt inte ekonomisk när det gäller bilen:p
Prioterar den mer än ute möbler tex smile
Jag försöker lära mig, men innan jag köpte mazdan så kunde jag i princip inget om bilar så jag är en n00b  big_smile

Jag har däremot lärt mig jätte mycket, och väldigt mycket tack till er på forumet här för alla svar och tid ni har lagt ner för att hjälpa mig, jag uppskattar det väldigt mycket!

nu får det bli nog om mig smile

Last edited by Leka (2012-05-09 12:53:40)

1431888794_1403650544_fajjan1.jpg
Mazda 6 MPS, 06
GTX2867, Catted CP-e downpipe, Cp-e with Varex mufflers catbak, Custom FMIC, HTP 3'' intake, guardian angel, Boost dial, Cp-e injector Seals, Sure engine mounts, all sides. BC coilovers, Sure shortshift, EGR del, finns säkert något man har missat tongue
Stratified Tuned by Lex
Wheels: Tenzo-R type M 19 / 245 / 30

#8 2012-05-09 15:33:27

Mayer
Moderator

Haha du måste nog skilja på km och mil Ali. Eller så har du fått med en 0:a för mycket varje gång du refererar till mätarställningar. Tror du menar 39000 mil eller 390000 kilometer wink

"Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."

#9 2012-05-10 22:28:34

HolmiZ
MPS User
From: Västragötaland - Skara
Registered: 2011-05-10

Jag får väl ta och presentera mig också då, medans man ändå har tid för det idag, för i helgen blir det bilmek.

Jag heter Daniel, fyllde 23 nu i måndags. Är uppväxt och bor numera i min lilla lägenhet för mig själv i Skara,
Jobbar som Maskinoperatör på Por-Pac AB i Skara sedan Nov-2010
Har haft MPS:n ett år nu imorgon, och har tänkt att ha den ett bra tag framöver!
Har endast haft 3  bilar (Japanare allihopa) sedan jag fick körkortet tidigt 2008.
Innan Mps:n körde jag min MX-3 V6 -92, har lite planer för den långmilaren också, men ägnar mer tid och pengar på mps'n nu.
Köpte bilen då hade den gått runt 6700 mil, nu i veckan råkade man visst passera 8000..  ( har ändå haft bilen avställd under vintern)

Intressen utöver bilen; koppla billjud, umgås med vänner, bilträffar, träna. och säkert andra saker som inte ploppar upp i skallen just nu. smile

Tackar för alla tips och tricks hittills! hoppas även att vi alla här på forumet kan ordna en träff där då förhoppningsvis alla kan delta smile

| JBR Chrome-Molly Rear Motor Mount | JBR Adjustable Short Throw Shifter Plate | JBR Heavy Shift Knob | JBR Solid Shifter Bushings |  JBR Rear Swaybar |
| Eibach Springs | Corksport Turbo-Back Exhuast | Tatrix OpenPort 2.0 | VersaTuner | Autotech HPFP Internals | ForgeMotorsports BOV |
| CP-E TopMounted Intercooler |  CP-E Xcel nano Shortram Intake |

Mazda 3 MPS - 07 Sunlight Silver

#10 2012-06-05 04:35:43

Squidspeed
MPS User
From: Växjö
Registered: 2012-06-05

Ola Hjelmberg, 27år ung.. smile Bor i Växjö med sambon sedan ett drygt år tillbaka, är Kalmarpojk i grunden.. Jobbar sedan 3år tillbaka inom rättspsykiatrin, på en sluten högsäkerhetsavdelning. Är utbildad skötare med intern vidareutbildning inom insats/gisslan samt hot/våldsförebyggande.

Kör en 3 MPS 2007:a som jag köpte i februari förra året, och har väl lagt närmare 30k på att få den dit jag är nu.. Är mappning kvar samt ev. en sänkning innan man börjar planera för 2013. Förra året slutade sådär dock, med ett motorhaveri första semesterveckan. Sen stod bilen rätt länge innan den blev lagad pga att Mazda Försäkring / IF inte ville ta på sig skadan. Lyckades dock få igenom det till slut, så ny motor kostade för min del 2500kr (självrisken). Många som undrat vad det var som gick åt helvete, och jag vet faktiskt inte själv. Verkstaden valde att inte felsöka mer och köpte bara en ny motor. Deras gissning låg på något problem med toppen dock. Hur eller hur så kändes det verkligen som en helt annan bil när jag hämtade ut den med den nya motorn, jämfört med den gamla. Så "troligen" var den rätt nergången redan när jag köpte den.. smile

Nu drar dock bilen väldigt hårt och skönt, och jag väntar bara på att få skattepengarna för att mappa bilen för ännu mer flås (Versatuner).

Mer info om bilen finns här: http://www.garaget.org/?car=249798

Ha de gött folket! smile

Last edited by Squidspeed (2012-06-05 05:01:45)

Mazda 3 MPS ´07: HKS SRI | JBR SSP Stage II + Heavy knob | 3" Corksport TBE | US-spec Tails | US-spec Spoiler | Turbosmart Dual-Port BPV | JBR RMM | CP-e Gaugepod | ProSport Premium/Peak Boostgauge | RallyArmour Mudflaps | CP-e Towplate | Autotech FP-internals | JBR RSB | NGK Iridium IX-plugs

#11 2012-06-05 22:20:38

audioten
MPS User
From: Enköping
Registered: 2011-11-01

Ja Niklas heter jag då. Uppvuxen i morgongåva. som ligger mellan uppsala och sala. Men bor numera i Enköping tillsammans med min flickvän och dotter på 3½år.. Själv e jag 27år och jobbar som lastbilschaufför. Kör ut stallströ till stall runtomkring i mälardalen med omnejd.
Har alltid haft mitt bilintresse sen jag var liten. Var länge volvofrälst. Men de har jag tagit mig ifrån nu tongue
Har även motorcykel. En suzuki Marauder -97 Byggde om den totalt i vintras till en bobber. Så brukar bli några mil på den med soliga dagar smile 
Har hunnit med väldigt många bilar på dom nio år man haft kortet. Men 6an man äger nu e min första mazda å är det bästa köp jag gjort. Flickvännen börjar dock bli lite svartsjuk på bilen då hon tycker jag älskar den mer än henne.. wink 
Köpte den original aug 2011. så ägt den ett år snart. Hunnit med å fixat en del på den hitills.. men e inte klar på långa vägar. De som e gjort nu e. Magnaflow catback, Forge dump, Hks stift, Kolfiberfolierat tak, H&R sänkfjädrar, Gröna pulverlackade originalfälgar, Slitsade skivor fram med greenstuff belägg.  Gt30 å 3" downpipe åker på nu i sommar.. smile 

Ha de nice alla mps freaks wink

#12 2012-08-09 23:52:09

Håkke
New Member
From: Gävle
Registered: 2012-08-08

Håkan Sundström 43 år ung (44 i oktober) bor i Gävle och är nybliven Mazda 3 MPS-ägare. Har länge spanat på MPS men inte förrän nu kommit till skott. Jobbat i över 25 år med reklam, som att stripa bilar med allt från företags logor till helfolieringar av personbilar och lastbilar. Har blivit en del kolfiber folieringar också :-). Sitter ner för det mesta nu med offerter och skissförslag till kunder samt sköter bokningar och planering på företaget. Även farsa till 2 knodd en grabb på 15 och en tjej på 11 som är hos mig varannan vecka. Så just nu är man även moped-mekaniker. Är singel just nu, får väl se om MPS:en ändrar på det :-P. Håller just nu på med att göra bilen så svart som möjligt, folierat alla emblemen matt svart även folierat 18" originalfälgarna matt svart nästa projekt blir nu bakljusen som skall folieras så de blir mörkare. Sen får vi se vad det blir...... Tyvärr så verkar Gävle vara den MPS-glesaste stan i hela värden. Har inte sett en enda MPS här sen jag köpte min i Maj. Kommer säkert att ställa mycket "dumma" frågor om vad man ska köpa för prylar för att få ut mest effekt för så lite pengar som möjligt här på forumet.

Second place is the first loser

Svart Mazda 3 MPS 2010

#13 2012-08-10 00:50:59

Mayer
Moderator

Välkommen Håkan! smile
Mitt tips är att läsa på så mycket som möjligt om MPS:en och dess för/nackdelar och vilka mods du borde göra. Har du en fråga angående det så har den säkert ställts förr wink

#14 2012-08-10 09:24:00

Sebban
Elite Member
From: Sthlm
Registered: 2009-07-15

Välkommen Håkan. Låter fint det där med folieringen, du får visa oss hur det blev smile bara öppna upp en egen tråd under "våra bilar"

Mycket bra val av bil smile

ZoomZoom mycket för pengarna

#15 2012-08-10 09:41:13

Bj
MPS User
From: Åland
Registered: 2011-07-17

Sällar mig till välkomstkommitén.

Också intresserad av folieringsbilder smile

#16 2012-11-13 20:17:36

Eslöv
MPS User
From: Eslöv
Registered: 2011-11-17

Ser att vi fått en ny medlem i maffian.   Välkommen Mazze !!! big_smile 
Du får presentera dig och din bil här på forumet.  Vi är så nyfikna så.
Här finns mycket kunskap och vänskap att hämta.
"Dive right in, the water is fine"  cool

Mazda 3 MPS  2008. True Red med svart pianolackad instrumentpanel. Svart nappa-/mockaskinn, GPS, BT, P-sensorer fram/bak, Larm, Mudflaps  m.m.
Michelin Pilot Sport 3. 225/45 R18 91V.  AEM Dry Flow SRI, JBR Short Shift, Sure Torq 3 Track bakre motorfäste, Versatune.

#17 2013-08-01 02:09:06

cykelmongo
Elite Member
Registered: 2012-06-08

Skickar in mitt bidrag. smile

Max Mortensen heter jag då, född i göteborg, november 1990 och är nu mera bosatt i Strängnäs, Södermanland.
Köpte Chippens/Gransteds vita gen1 trea i maj 2012. Än så länge älskar jag bilen, så himla kul att glida upp bredvid 500k-monster och hänga av dom som om det vore en söndagsfika. big_smile

Hoppas på och undersöker möjligheter till en banträff eller likvärdigt för detta forum. smile

Last edited by cykelmongo (2013-08-01 02:11:03)

RX7 FC3S -87

Ägde en Mazda 3 mps -09, pärlemovit, o.z fälgar, coilovers, etc. Rasade den två gånger, ledsnade och sålde den.  smile

#18 2015-10-01 21:11:26

2x626
New Member
Registered: 2015-10-01

Törs Jag!
Alltså som ny medlem här, så sitter jag och fladdrar igenom en del trådar och hittade bl a den här.
Så ser jag att ingen skrivit här på lääääänge.

Som du ser i min press, så har jag för tillfället 3 st Mazdor.
HGV'n är min favorit, då jag haft den ända sedan -90.
Ja, jag är inte ung, snart 65 faktiskt. Bilintresset har jag alltid haft och det verkar som det tar över mer och mer.
Mina Mazdor har jag för att de är så otroligt driftsäkra. 626 4WD har jag för att den helt säkert kommer att bli en "klenod", dessutom känner jag de tidigare 2 ägarna så jag vet hur den är körd.
2,2 motorn tillsammans med den växellådan är bland de bästa jag kört genom åren. En helt underbar kombination!

Se'n måste jag väl också tillstå att jag har en annan "busbil". En SAAB 9-5 bio, som fått x-tra kraft med lite manipullering av ECU'n. På tur står en häfftigare turbo och lite större spridare.
Vill ju liksom knäcka "smågrabbarna" med bummsar och audi's.
De' e' jag de'

626 2,2 HGV -89 49' mil total repkostn. hittills 3.500 kr, drar ingen olja
626 2,2 4wd Combicupe 32' mil, väntar på kopplingsbyte
323F -90 24' mil
INGEN av dom är rostlagad!  yikes

Åker Trollhättebil med Hottad programvara mm när hornen i pannan tränger på.

#19 2016-09-18 12:57:15

Vallbergarn
New Member
From: Ekshärad. Värmland.
Registered: 2016-09-16

Hej! Här kommer det en ny gubbe. Heter Ulf och är en -65:a. Är gift och har två kottar som hunnit upp i tonåren.(Finns även hund, häst och ett par råttfångare)

Var iväg i fredags 16/9-16 och köpte mig en MPS 3. (Den som Stab varnat för här på forumet) yikes
Ser fin ut för sin ålder och går, enligt mig, "som ett skållat troll". Hemskt trevlig bil. Visar 10,5k på mätaren.
Den är original, tror jag, förutom sportluftfilter. Och får så förbli i alla fall över vintern.

Jag har jobbat som kock i 20 år, men har fått lov att byta jobb då ryggen inte pallade för trycket mer. Så just nu jobbar jag som "kättingkontrollant" på Uddeholm i Hagfors.

Gillar allt som drivs av bensin. Kör även mc, moped, snöskoter, atv och traktor. Håller även på med traditionellt bågskytte, radiostyrda quadrocopters, helikoptrar och flygplan. Sportfiske. Har nyligen tagit jägarexamen. m.m.
Har förut gillat att meka men lusten har avtagit, hoppas dock att den kommer tillbaka då det står en Amason -64:a en Polo -84:a och en XT 600 E -90:a som väntar på lite "kärlek".

Det var lite om mig. Hej. smile

"Värmland är ett litet land som ligger mellan Sverige och Norge."

Board footer