Mazdaspeed Sweden

För alla oss Mazda 3 & 6 älskare

You are not logged in.

#1 2013-07-30 04:29:18

SpeedRebirth
Administrator
From: Märsta Stockholm
Registered: 2011-09-03
Website

How-to: Turbo oil restrictor bolt

Rykande turbo är ett vanligt problem på våra MPS bilar och beror på att oljan som ska smörja turbon inte hinner evakueras tillräckligt snabbt när motorn går på tomgång.
Här ska jag visa hur man installerar en restriktorbult som gör att mindre olja pressas in i turbon och på så sätt lättar på trycket så att oljan inte tar sig förbi packningen ut till avgassystemet.

Om du har problem med rykande turbo så finns det flera lösningar:
1) Höj tomgången till 850 - 1000 rpm
2) Använd tjockare motorolja (tex 5-40 eller 5-50)
3) Installera en restriktorbult

Fungerar inte dessa "fixar" så är det dags att byta turbo. Med andra ord, till större turbo wink

Såhär ser det ut under min huv. Jag har bland annat Corksport Front Strut Bar, CP-E TMIC, Guardian Angel och Defi Boost installerat så jag skriver instruktionerna därefter. Men skillnaden mot en orginalbil är rätt liten så det ska inte vara något problem för er att fixa detta
DSC_0068_s.jpg

1) Corksport Front Strut Bar sitter med 6st 14mm muttrar, 3 på varje sida. Om du har en MPS 3a så bör du undvika att röra dessa skruvar då hjulupphängningen justeras här. På 6an är detta inget problem
DSC_0070_s.jpg

2) Lossa skruvarna som håller intercoolerplåten på plats. 4 mm insexnyckel
DSC_0071_s.jpg

3) Använd 10mm hylsa på de 3 muttrarna som håller fast intercoolern i motorn.
DSC_0074_s.jpg

4) Nu är det dags att lossa vakumslangen från dumpventilen. Då jag har Guardian Angel och en Boost mätare kopplade på vakumslangen så ser det lite annorlunda ut.
När slangen är loss är det dags att skruva loss dumpen som sitter med 2st 10mm skruvar.
DSC_0078_s.jpg

5) Under dumpen sitter slangklämman för boostslangen, lossas med 10mm hylsa.
DSC_0079_s.jpg

6) Samma sak med klämman på boostslangen som sitter på turbon, nu kan du dra loss intercoolern
DSC_0075_s.jpg

Nu kommer det se ut såhär
DSC_0080_s.jpg

7) Dags att skruva loss värmeskölden som sitter med 5st 8mm skruvar. Dessa kan sitta rätt hårt så det är rekommenderat att använda tex WD-40, man vill inte få trasiga gängor!!
DSC_0082_s.jpg

8 ) Ett tips för att få ut värmeskölden utan massa krångel = bort med boostslangen från turbon!! 10mm hylsa
DSC_0084_s.jpg

Nu blottar sig vårat fula grenrör
DSC_0083_s.jpg

9) Nu ska du lokalisera bulten som håller oljesmjörjningsröret på plats ovanpå turbon.
DSC_0085_s.jpg

Closeup
DSC_0086_s.jpg

10) Den skruvas loss med 14mm hylsa och då kommer det se ut såhär, glöm inte att ta vara på kopparbrickan som sitter mellan bulten och banjokopplingen. Den ska användas igen!!
DSC_0087_s.jpg

Här är den nya bulten "bnoon bolt". Skruvas dit med 17mm hylsa
2012-09-13-2237_s.jpg

11) Nya bulten på plats
DSC_0090_s.jpg

Så här ser orginalbulten ut. Den har 2 små hål på vardea sida ovanför gängorna, det är där oljan pressas in. Min bult har bara 1 ingångshål vilket betyder att mindre olja kan pressas igenom
DSC_0092_s.jpg

Nu är det klart!! Bara att montera ihop allt precis som det var innan och hoppas på att turbon har slutat ryka smile

Last edited by SpeedRebirth (2014-01-24 18:55:23)

2011-080115571_small.jpg
Speed6 -06 | Atmosphere GTX3076 Turbo Kit | Catless | V-Band | Tial EWG | 3,25" MAF
SpeedPerf6rmanc3 Built Long Block - South Bend Stage 3 Endurance Clutch
Versatune Tuned by Stratified Auto - MongoosePro OBDII Adapter
JBR: RMM, TMM, PMM, ShortShift & Bushings, EGR Delete, OCC Stage2, TIG Throttle + Manifold, Coolant Bypass
CP-E: Rear Diff Mount - HDi FMIC - HTP Battery relocation - SURE Juggernaught - Hawk PC - Techna-fit Brake&Clutch Lines - Super Blue Racing vätska - Whiteline Sway Bar - Autotech Internals
SPC Camber Joints - Simons 3" Catback - NGK IX - Bosch 3 Bar MAP + Harness - Turbosmart BPV - Stratified Guardian Angel + Boost Dial - Defi Boost - Defi Oil Pressure - Defi Oil Temp
Mazda Spin-on Oil Filter Conversion - Prosport Adapter Plate - Defi NPT>BSPT adapter
CS: Rear Brace Bar, Front Strut Bar, Stubby Antenna, Interior LED, BPV Hose, LED Fog Lights, Exhaust Hangers

#2 2014-03-18 22:43:49

G-son
New Member
From: Göteborg
Registered: 2014-03-09
Website

Re: How-to: Turbo oil restrictor bolt

En fråga från en nybliven mazda 6 mps ägare. Hur höjer jag tomgången? Turbon ryker inte som det är nu, men jag vill förhindra att den börjar göra det!

#3 2014-03-18 23:03:44

SpeedRebirth
Administrator
Website

Välkommen!
Det går endast att göra genom en trimningsmjukvara/hårdvara. Tex Versatuner eller Accessport eller EcuTek.

Accessport: http://www.cobbtuning.com/MAZDASPEED-Ac … az-002.htm
Versatuner: http://www.versatuner.com/Ordering.aspx

Så här ser det ut i Versatune, jag har min inställd på 950 för att undvika röken och för mycket vibrationer med mina JBR fästen
Alla Idle RPM tabellerna som har fet text till vänter i bild är ändrade till 950
1395172877_versatuner_idle.jpg

2011-080115571_small.jpg
Speed6 -06 | Atmosphere GTX3076 Turbo Kit | Catless | V-Band | Tial EWG | 3,25" MAF
JBR: RMM, TMM, PMM, ShortShift & Bushings, EGR Delete, OCC Stage2, TIG Throttle + Manifold, Coolant Bypass
CP-E: Rear Diff Mount - HDi FMIC - HTP Battery relocation - SURE Juggernaught - Hawk PC - Techna-fit Brake&Clutch Lines - Super Blue Racing vätska - Whiteline Sway Bar - Autotech Internals
SPC Camber Joints - Simons 3" Catback - NGK IX - Bosch 3 Bar MAP + Harness - Turbosmart BPV - Stratified Guardian Angel + Boost Dial - Defi Boost - Defi Oil Pressure - Defi Oil Temp
Mazda Spin-on Oil Filter Conversion - Prosport Adapter Plate - Defi NPT>BSPT adapter
CS: Rear Brace Bar, Front Strut Bar, Stubby Antenna, Interior LED, BPV Hose, LED Fog Lights, Exhaust Hangers

#4 2014-03-18 23:15:24

G-son
New Member
From: Göteborg
Registered: 2014-03-09
Website

Misstänkte det. Får väl bli en accessport samtidigt som cat-back system! Det hade ju vart trevligt att få det fixat så man slipper tänka allt för mycket på det! smile

Tomgången verkar förövrigt ligga på runt 800 rpm som det är nu.

Last edited by G-son (2014-03-19 00:28:21)

Liked by:

#5 2014-03-19 01:33:12

SpeedRebirth
Administrator
Website

Go for it!! smile Orginal brukar vara ca 650 tror ja

2011-080115571_small.jpg

#6 2014-08-27 10:07:38

marrep
MPS User
From: Motala
Registered: 2014-08-04

Ett par snabba frågor ang detta.
Är det här en permanent lösning. Dvs slutar det ryka så är allt frid och fröjd?
Som jag förstår det så är det "endast" turbon som tar skada av detta, och endast på tomgång?

Tack för en bra guide!

Mazda 3 MPS 07

Motor: *JBR Rear Motor Mount 70A *Restrictor bult (egengjord) *JBR Oil Catch Can *JBR SRI + turbo inlet pipe *CORKSPORT MZR Bypass Valve *Autotech HPFP
Chassi: *Bilstein B12 Pro Suspension Kit *JBR Rear Swaybar *Goodridge Stainless Steel Brake Lines *EBC UPR OE Skivor *EBC Yellow stuff *Whiteline front swaybar end links

#7 2014-08-27 10:29:28

SpeedRebirth
Administrator
Website

Det enda i turbon som egentligen går sönder är packningen, det är ju den som oljan läcker förbi. Dock så kan katalysatorn och lambdasensorn ta skada av oljan som hamnar på dem.

Det kan vara en permanent lösning, beror helt på hur mycket skada packningen tagit. Med 1 katt borttagen i downpipen så rök det förtfarande lite vid vissa tillfällen på tomgång, inte ofta dock. Jag hade tjockare olja, bulten och höjd tomgång

2011-080115571_small.jpg

#8 2015-09-27 14:18:31

Sik
MPS User
From: Östergötland
Registered: 2015-09-14

Precis åtgärdat mitt rykande problem. Valde dock att svetsa igen befintlig banjo med TIG svetsen och borra upp 1.5mm och passa samtidigt på att köra 5-40 istället för 0-30.  smile

6 MPS bpuád  neutral

Liked by:

#9 2015-10-01 11:09:03

marrep
MPS User
From: Motala
Registered: 2014-08-04

Fint!
Har du även kollat när bilen är ordentligt varmkörd och låtit den stå en längre stund ?
Min rök efter jag bytt olja + bult när den var varm och stått en längre stund.
Efter tomgången höjts så kan den stå hur läge som helst utan rök (y)

Mazda 3 MPS 07

Motor: *JBR Rear Motor Mount 70A *Restrictor bult (egengjord) *JBR Oil Catch Can *JBR SRI + turbo inlet pipe *CORKSPORT MZR Bypass Valve *Autotech HPFP
Chassi: *Bilstein B12 Pro Suspension Kit *JBR Rear Swaybar *Goodridge Stainless Steel Brake Lines *EBC UPR OE Skivor *EBC Yellow stuff *Whiteline front swaybar end links

#10 2017-01-10 21:35:00

Jake
New Member
Registered: 2013-03-31

Hej,

Jag har ställt upp tomgången (ca 1k RPM) och kör med 5w40 olja. Min bil ryker fortfarande ibland. Ibland luktar det även bränt ur avgasröret, och ibland inte. Tyder detta på förstörd packning som bör bytas eller ska jag testa byta ut bulten och se om det hjälper först?

Board footer